Content marketing

Många tror att Content Marketing är någonting nytt. Men våra medarbetare har arbetat med detta sedan 1994.

Content Marketing är i grunden när man berättar en berättelse i form av text och bild som publiceras antingen i egna "ägda" kanaler, eller i andra, "köpta, kanaler. När vi arbetar med Content Marketing är den första frågan vi ställer oss "Varför ska vi säga något?". För så är det: om någon ska vilja läsa, ta in, en text, så måste den ha något intressant att säga. Att bara prata utan mål och mening är sällan eller aldrig framgångsrikt. 

Att långsiktigt arbeta med Content Marketing kan därför handla om att göra valet att inte ständigt tala om den egna verksamheten, utan att sätta ljus på företeelser som är relaterade till det du gör, men som kanske handlar om något som någon annan har gjort, sagt eller skrivit. Det handlar om att väcka intresse och skapa nyfikenhet. 

Men Content Marketing är inte, som många gärna tänker, någon ny företeelse. Redan 1995 började vår konsult John Fahlnaes arbeta som redaktör för specialmagasin med precis denna inriktning. På den tiden kallades det inte "Content Marketing", utan istället, lite nedlåtande, för "textreklam", och var någonting som var lite fult att arbeta med om man var journalist. Men det var ett fantastiskt roligt jobb och man fick lära känna massor av olika branscher och ständigt försöka vara kreativ och komma på nya infallsvinklar att marknadsföra dessa företag. Det har blivit tusentals texter och ett synnerligen framgångsrikt arbete inom Content Marketing genom åren.

Så om du vill arbeta med ett team som verkligen kan Content Marketing och alla dess aspekter, ja då är det helt rätt att ta ett samtal med oss och undersöka om vi kanske kan göra något för dig.